pbn, private blog network

Private blog network – co to jest i jakie daje możliwości?

Aby klient wyszukał twój biznes powinieneś nie tylko złożyć stronę firmową, lecz także postarać się o jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Do tego kluczowa jest treść strony i to czy regularnie pojawiają się na niej nowe fachowe i użyteczne dla użytkownika informacje. Lecz nie wolno również pomijać tzw. link buildingu, czyli zdobywania linków wiodących do strony. Jedną ze strategii link buildingowych jest stosowanie PBN-ów – prywatnych sieci portali.

Private blog network – kto używa PBNy?

PBNy są prywatne, dlatego że są budowane a następnie administrowane przez jeden podmiot (najczęściej przez dużą agencję marketingową bądź firmę SEO), który kontroluje jakość pojawiających się tam artykułów. Prywatne sieci portali są z reguły używane jako element szerszej strategii marketingowej, co warto mocno zaznaczyć, bowiem najlepsze efekty ich zastosowania daje się zauważyć w odniesieniu do stron, które są dobrze zoptymalizowane pod kątem zawartości oraz technicznym. Prywatne sieci blogów nie tylko umożliwiają pozyskanie znacznej liczby linków przychodzących do strony, ale również na ich zróżnicowanie, co jest dobrze postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek. Wadą PBNów jest niestety to, że ich stworzenie to spory koszt, a następnie trzeba poświęcać wiele czasu na zachowanie ich na należytym poziomie.

Jak wykorzystać PBN? Polecamy wizytówki NAP oraz publikacje z linkiem kanonicznym

PBNy znakomicie sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, gdyż można przy ich użyciu zamieszczać artykuły tematyczne będące wizytówką NAP. Co to NAP? To właściwie każde miejsce online, gdzie dodane są istotne informacje kontaktowe firmy – jej telefon bądź adres e-mail, pełna nazwa i adres stacjonarny. Na przykład wizytówka GMF jest NAP-em, ale jest nim również profil w ogólnodostępnym rejestrze firm, strona w mediach społecznościowych lub artykuł, pod którym dodano firmowe dane kontaktowe.

Następna interesująca metoda korzystania z potencjału PBNów to artykuły z linkiem kanonicznym. Polegają one na powtórnej publikacji rzetelnych artykułów ze wskazaniem hiperłącza do źródła tekstu oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W takim przypadku algorytmy wyszukiwarek zwykle oceniają wyżej użyteczność oryginalnego wpisu, gdyż natrafianie na odnośniki do niego na rozmaitych stronach w sieci traktują jako dowód, że pod wymienionym adresem kanonicznym znajdują się użyteczne, godne uwagi informacje. Artykuły z canonicalem są najefektywniejsze przy tekstach z sektora YMYL (Your Money Your Life), w którym ważne jest wypracowanie wysokiego autorytetu, czyli tych związanych zwłaszcza z aktualnymi wydarzeniami, doradztwem prawnym, inwestycjami czy zdrowiem.

PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO